Hyvinvoivan toimintakulttuurin juurruttaminen yläkouluihin
Hyvinvoivan toimintakulttuurin juurruttaminen yläkouluihin
Educational resource
Created: 8.9.2021, Edited: 8.9.2021
Contents
- Hyvinvointipuu_Korian ja Napan koulut (External link aoe.fi)
- Teojoen koulu Pori_S. Vainio-Mattila (pptx, 303.2 KB)
- Inkeroisten yhteiskoulu_K. Juutilainen (pptx, 1.5 MB)
- Opehuoneen hyvinvointiseinä_Korian ja Napan koulut (External link aoe.fi)
The educational resources come to Finna from the Library of Open Educational Resources (aoe.fi).
Oppimisen ja opettajuuden muutos - Hyvinvoivaa koulua kehittämässä -hankkeessa tavoiteltiin koko koulun toimintakulttuurin muutosta aineopettajuuden ja yhteisöllisen, oppivan hyvinvoivan toimintakulttuurin kautta. Oppivan yhteisön muutos mahdollistuu, kun pedagogisia johtamisrooleja jaetaan ja vahvistetaan ja myös oppilaat otetaan mukaan vastuurooleihin.
Kohderyhmä: yläkoulujen opettajat, johtoryhmät ja rehtorit
Koulutus toteutettiin Opetushallituksen v. 20–2021 rahoittamassa koulutushankkeessa.
Toteutukset: koulutus toteutettiin 4 ryhmässä, joissa oli mukana yhteensä 25 koulua.
Jokaisessa ryhmässä oli osallisena useampi koulu, ja kustakin koulusta rehtori/vararehtori sekä yläkoulun opettajia.
Hankkeen tavoitteena on tukea yläkoulujen ja yhtenäiskoulujen opetushenkilöstöä ja johtoa uuden opetussuunnitelman mukaisen yhteisöllisen ja oppivan toimintakulttuurin kehittämiseen ja toteuttamiseen. Tavoitteena on antaa henkilöstölle valmiuksia siihen, miten yläkoulun rakenne ja aineenopettajien taito rakentaa osallistava oppimisprosessi ja kannustava ja ohjaava vuorovaikutus saadaan tukemaan oppilaiden kasvua ja oppimista.
Koulutukset toteutettiin etänä teamsissa sisältäen kouluttajan alustuksia, mutta painottuen keskusteluihin kouluttajien virittämistä aiheista. Kouluttajat kiersivät keskusteluryhmissä niissä esiin nousseita aiheita kommentoiden. Koulutuspäiviä oli suunniteltu siten, että osa päivästä oli suunnattu erityisesti johdolle ja osa on yhteisiä kaikille osallistujille. Teamsiin oli perustettu kullekin koululle oma keskusteluryhmä koulutuksen teemojen ja kehittämistehtävän miettimiseen, joissa kouluttajat valmensivat ja ohjasivat koulukohtaisia työpareja ja tiimejä koko prosessin ajan.
Koulut laativat koulutuksen aikana omalle koulullensa räätälöidyn hyvinvoivan toimintakulttuurin mallin omien tavoitteidensa pohjalta. Näitä malleja (kehittämistehtäviä) työstettiin ja esiteltiin yhteisessä loppuseminaarissa.
Material usage rights |
---|
CC BY 4.0 What does this mean? |
Educational Role |
Mentor Professional Special Education Teacher |
Educational Level |
Basic education Grades 7-9 Extra tuition, 10th grade |
Learning Resource Type |
Presentation |
Subjects |
Language |
Finnish |
Other Titles |
Hyvinvoivan toimintakulttuurin juurruttaminen yläkouluihin |
Content Type |
Educational resource |
Campuses / Collections |
Library of Open Educational Resources |
Identifier |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024636_3 |
Authors |
Publisher |
2021
|
Published |
2021
|
Source Collection |
aoe |
Educational Use |
Itsenäinen opiskelu |
Saved in:
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us